DIBkunnskap Jarle Ove940x411

DIB – Det Intelligente Bibliotek

Ambisiøs, markedsledende, prisvinnende – og fornøyd Dipperkunde!

I idylliske omgivelser på Lysaker blir vi tatt imot av daglig leder i DIB​, Ove Myrvåg og utviklingssjef Jarle Kjernlie Andersen. De viser meg til et kontor med en utsikt som sier WOW! Det er slett ikke verst å befinne seg bare et steinkast fra Oslo sentrum og samtidig være rett ved sjøen.

Firmaet DIB ble etablert i 1995 og har siden starten jobbet med å utvikle brukervennlige verktøy innen økonomi og selskapsrett.

– Vi leverer nå til 60% av de børsnoterte selskapene, samt til 75% av alle revisorer. Vi er markedsledende innenfor vårt felt, og vi utvikler mye av vår teknologi selv.

DIB har per i dag 22 ansatte fordelt på tre avdelinger; en fagavdeling, en teknologiavdeling og en salgs- og markedsavdeling. Alle ansatte er høyt utdannede innenfor sine fagfelt. Myrvåg understreker at nettopp det er viktig for å bli tatt seriøst i bransjen, der solid faglig ballast er en forutsetning.

Hva er dere mest stolte av? 

-Vi er veldig stolte av å være markedsledende. Det er dessuten stort når vi opplever i storbyer som New York og London at bransjefolk får hakeslepp over hva vi får til i DIB. Vi er også stolte over at vi vant Rosing-prisen for brukervennlighet i 2011, og at vi nå er ute med Kontohjelp, et nytt enkelt og oversiktlig verktøy for bokføring

– Vi ønsker utvikle hjelpemidler som brukerne ennå ikke vet at de trenger, og vi legger stor vekt på å involvere brukeren på et tidlig stadium i utviklingsprosessen.

Dette smaker av suksesshistorie, men jeg er likevel nysgjerrig på om de har gjort noen tabber – små eller store!

-I 1998 hadde vi vårt første produkt klart for salg. Men vi undervurderte jo fullstendig et avgjørende element som markedsføring. Vi vurderte faktisk å kjøpe inn to faxmaskiner for å være beredt på det voldsomme trykket vi regnet med skulle komme. I dag vet vi jo at vi er nødt til å legge betydelig mer i markedsføringen for å gjøre kundene oppmerksomme på produktene våre.

Hvordan legger dere nå opp markedsføringen?

-Vi driver et aktivt salgsarbeid på telefon, der vi jobber for å få til kundemøter. Når kunden ser produktet vårt ipraksis er salget enkelt.

Har dere noen visjoner for framtiden?

-Vi ønsker å utvikle oss og ta produktene våre videre til andre områder – og så ønsker vi å etablere oss utenfor Norge og tilpasse oss internasjonale markeder.

Dere skiftet helt nylig mobilleverandør. Hvorfor Dipper? 

-Vi har tidligere hatt blandede erfaringer med kundeservice. I tillegg har vi følt oss litt lurt på pris. Når vi i utgangspunktet har hatt et rimelig abonnement, har vi opplevd at det plutselig er blitt veldig dyrt dersom noen av våre ansatte har overskredet grensen på databruk. Med Dipper opplever vi ikke disse problemene. Vi valgte ikke Dipper først og fremst på grunn av pris, men fordi de tilbyr en helt annen forutsigbarhet enn vi har hatt tidligere. Det er også gunstig at vi kan gå inn å gjøre endringer selv ved behov.

-Ingen bindingstid er også et pluss, så vi ikke sitter med følelsen av å være bondefanget. Dersom man ikke er fornøyd, bør det være mulig å bytte leverandør umiddelbart. Dipper gjorde en god salgsjobb, og så langt har vi vært svært fornøyde. Men det er med Dipper som med DIB og i næringslivet for øvrig: Vi må prestere for å beholde kundene våre.

Av Hege Nilsen Barstad

Kommentarer

kommentarer

Kjenner du noen som har gode tips, en spennende historie, eller noen som fortjener oppmerksomhet på Fuglekassa? Tips oss, så tar vi kontakt.